Tech Ćakula #16 “Moraš skupit sve – put od casual gaminga do ovisnosti” – powered by 46elks 🦌

 In Articles

Autor: Deborah Brakus Kršul

SPONZOR 46ELKS – https://justsend.46elks.com – pošaljite SMS bez integracije

🎤GOST: ANA ČULIĆ

Ana nam se predstavila kao diplomirana psihologinja koja radi s djecom i mladima. Usmjerila se na savjetovanje za djecu, kroz kognitivno bihevioralnu terapiju i terapiju igrom.

Kaže da su igra i rad s djecom dio njene osobnosti. Ona je gejmerica od malih nogu, pa se može poistovjetiti s mladima koji joj dolaze na savjetovanje.

📌 TEMA: PUT OD CASUAL GAMINGA DO OVISNOSTI 🕹🎮

S Anom Čulić smo razgovarali na temu igranja igrica i razvijanju ovisnosti: kada ‘gaming’ postane nešto što nas opterećuje, umjesto da nas opušta.

🕹Volite gejmati, no niste sigurni provodite li možda malo previše vremena pred ekranom?

Neka Vama bliska osoba se odjednom prestala družiti s Vama i cijeli dan je za igricama? 😕

➡️Kako prepoznati kad je gejmanje jedan zabavan, zdrav hobi, a kad prerasta u nešto što ozbiljno može naštetiti životu?

➡️Kako uopće dolazi do stvaranja ovisnosti o gejmanju?

➡️Što napraviti ako shvatite da ste Vi ili vama bliska osoba postali ovisni o gejmanju?

🎤 VODITELJ: RENE BRAKUS

Rene je partner u švedskoj tvrtki 46elks koja developerima pruža API za SMS i voice. Osnovao je IT zajednicu Rijeka i bavi stvaranjem preduvjeta za dijeljenje znanja i jačanje povezanosti unutar IT zajednice.

Video možete pogledati na linku:

KAKO BALANSIRATI IGRANJE I ŽIVOT?

Ako se koristi u dobre svrhe, gaming može biti koristan. Postoje igrice koje mogu pomoći u razvoju vještina (simulatori za pilote ili kirurge), mogu nas potaknuti da izađemo iz neke depresivne faze i da se aktiviramo. Igrice mogu potaknuti ljude koji su pali u teško razdoblje da osjete neke pozitivne emocije, osjećaj uspjeha i zadovoljstva.

KAD SE POJAVLJUJE PROBLEM?

Ana nam je objasnila da problem nastaje kad zamijenimo stvarni život za virtualnu realnost.

Kod ovisnosti je važan osjećaj nagrade. Game kreatori su shvatili da je dizajn igre jako bitan i zato su u njega ugradili nagrade. Primijetili su kako određene karakteristike igrica potiču ljude da ponovno igraju. Igrica stvara žudnju i potrebu, a ljudi ne shvaćaju koliko su vremena u njoj potrošili.

Game kreatori su shvatili kako da vas privuku u igricu, ali i kako da vas zadrže u njoj.

Ovaj talk nazvali smo „Moraš skupit’ sve“ po igrici Pokemon GO. To je primjer igre na koju se lako navući, jer nema kraja, a to nas potiče da igramo i dalje.

Pokemon GO je pozitivan primjer igrice, jer može poništiti neke od aspekata online igara. Smisao te igre je izlazak van i šetnja te druženje s ljudima. Anu je izvukla iz kuće nakon poroda, naučila je neke informacije o svom gradu, zato se može reći da igrica ima i edukacijski element.

GEJMIFIKACIJA – UČENJE KROZ IGRU

Gejmifikacija  je jedan od najboljih alata za učenje. Poželjno je i da djeca uče kroz igru, ali ne i da igra postane njihov jedini interes.

Danas djeca imaju problem jer se ne znaju igrati, odnosno nagrada iz stvarnog života nije dovoljno interesantna.

Kod gejmifikacije nagrada je lako dostupna – uz minimum truda dobijemo veliku nagradu, dok u stvarnom životu to nije baš tako.

POSTOJE LI KARAKTERI KOJI LAKŠE RAZVIJAJU OVISNOST O IGRAMA?

Ana nam je objasnila kako osobe koje su karakterno impulzivnije. Osobe s ADHD-om, autisti, depresivni ili anksiozniji ljudi lakše pronalaze zadovoljstvo u igrama.

Čak i građa mozga (mozak skloniji ovisničkim ponašanjima) može utjecati koliko je vjerojatno da će se netko navući na igricu. Neće svaka igrica dovesti do razvoja ovisnosti. Potrebna je kombinacija ovisničke igre, ličnosti ili trenutka u kojem se osoba nalazi.

Psiholozi i psihijatri definiraju ovisnost o igranju kao poremećaj u igranju zato što su istraživanja o ovoj temi kontradiktorna.

3 psihijatrijske kategorije za definiciju poremećaja o igranju:

  1. Nemogućnost redukcije ili zaustavljanja igranja – želja za stajanjem postoji, ali se osoba ne može iskontrolirati
  2. Odustajanje od drugih životnih aktivnosti zbog igrice – osoba izbjegava druženje s prijateljima, školske ili poslovne aktivnosti
  3. Nastavljanje igranja čak i kad se pojave mnogi problemi

Ta 3 faktora su dovoljna da psihijatri dijagnosticiraju poremećaj u igranju.

Psiholozi su dodali još dodatne kriterije za definiciju ovisnosti o igranju:

  • Pretjerano fokusiranje – osoba provodi previše vremena razmišljajući o igrici
  • Tip misli vezan za igricu – ostatak pogleda na svijet je distorziran zbog igrice
  • Simptomi apstinencijske krize kod pokušaja smanjivanja – osjećaj nestabilnosti, nervoza, brže disanje, glavobolja, česte promjene emocija, nemogućnost fokusiranja
  • Stvaranje tolerancije / imuniteta kod kratkih perioda igranja – osobi treba više sadržaja ili količine igranja da bi bila zadovoljna
  • Zavaravanje drugih – osoba prikriva koliko vremena provodi u igri
  • Zamjena dana za noć – kako osoba funkcionira kroz dan i je li se nešto drastično promijenilo u odnosu na prije
  • Svrha igranja – mnogi igraju da izbjegnu neugodne emocije (bijeg od realnosti)
  • Traje u duljem periodu (12 mjeseci), minimalno 2 sata dnevno
  • Gube odnose s drugima ili životne prilike

BJEŽANJE OD REALNOSTI JE NEKAD OK?

Rene je podijelio s nama svoje iskustvo kako si je dao oduška kad je završio jedan projekt: par tjedana je samo binge watch-ao seriju, obavljao rutinske kućanske poslove i malo radio u vrtu. Nakon intenzivnog perioda stresa i borderline burn-outa, nekad se moramo „nagraditi“ s prevelikom količinom odmora. Ili?  

Ana nam je objasnila da je potrebno gledati cijeli kontekst. U redu je imati privremene male depresivne epizode. Kad nam je mozak preopterećen svime, dogodi se burn-out i ponekad potreban reset, a igranje igrica pomaže kod prolaska tog perioda. To je u redu i to trebamo poštovati.

DIJAGNOZA I TERAPIJA

Da bi se dijagnosticirala ovisnost o igranju, po psihijatrima ili psiholozima je potrebno zadovoljiti 3-5 gore navedenih kriterija.

Najefikasnija terapija je kognitivno bihevioralna terapija. To je terapija u kojoj se razmatraju misli, kakve emocije te misli stvaraju te kako se zbog emocija i misli ponašamo.

Znak u igrici koji čujemo potiče žudnju da napravimo radnju i dobijemo nagradu. Kad dovoljno puta ponovimo radnju, može izostati znak, ali ostali koraci ostaju. Kognitivno-bihevioralna terapija se fokusira na aspekt radnje, moramo shvatiti koja je potreba (želimo li igrati igricu, želimo li pobijediti ili biti uspješni).

Potrebno je definirati koja je potreba i nužno ju je početi zadovoljavati kroz druge, zdravije načine i stvoriti nove navike.

ŠTO NAJVIŠE POMAŽE KOD VELIKIH STRESOVA?

Ana nam je objasnila kako ljudi kod velikih stresova vraćaju stare navike. Tu se bitnom pokazala vjera u nešto. Ako vjerujemo u nešto što je veće od nas samih, lakše ćemo se držati za promjenu.

U vjeri pomaže da se ljudi nalaze i budu si grupna podrška, pogotovo oni sa sličnim iskustvima. Vjeruju ako su drugi uspjeli, mogu i oni.

Gdje potražiti pomoć?

U Hrvatskoj se možete liječiti kod kognitivno – bihevioralnih terapeuta ili u bolnici Jankomir u Zagrebu. Oni imaju terapije za odvikavanje od ovisnosti u igranju.

Ana je naglasila kako je vrlo važno nastaviti istraživati ovo polje. Josip Razum je doktorand na Filozofskom fakultetu koji provodi istraživanje na temu motivacije i učincima igranja video igara. Nagrada sudionicima je STEAM bon u iznosu od 10€.

OPSESIVNO PONAŠANJE U DRUGIM SEGMENTIMA ŽIVOTA

Renea je zanimalo osuđujemo li ljude koji opsesivno razmišljaju o igricama više nego ljude koji se tako odnose prema umjetnosti, poslu ili fakultetu.

Ana nam je objasnila kako društvo gleda što ljudi rade iz prizme korisnosti.

Igranje igrica je korisno za osobu koja igra i druge koji ga gledaju. Umjetnost se uspjela izboriti za svoje mjesto. Super je kad ljudi mogu živjeti od „opsesije“, no bilo koja opsesija (umjetnost, gaming, ekonomija, pravo) u prevelikim količinama nije dobra. „Budimo iskreni prema sebi i drugima da smo pretjerali i budimo hrabri da potražimo pomoć.“

Ana

Na online portalu Game Quitters možete provjeriti jeste li u rizičnoj skupini za stvaranje ovisnosti (po 9 kriterija za ovisnost o igricama), a imaju i svoj support program. Uvijek postoji način da si pomognemo.

Hvala Ani što je s nama podijelila svoje stručno znanje!

😓 HARD DISK VAM JE PRESTAO RADIT, ŠTO SADA ?

HDD ili SSD Vam je prestao raditi i ostali ste bez dragocjenih podataka?

Ekipa iz Data Sectora zna da oni nisu zauvijek izgubljeni !

Zatražite besplatnu dijagnostiku !!

Ispunite zahtjev za besplatnu dijagnostiku i ostvarite 10% popusta na uslugu spašavanja podataka.

Zahvaljujemo se sponzoru.


Hvala Vam što ste odvojili svoje vrijeme za nas i ako ste zainteresirani za suradnju ili nam se samo želite pridružiti javite nam se:

🔗IT ZAJEDNICA RIJEKA:

📲 +385996768133;

⌨ info@itzajednicarijeka.com;

🔗 https://linktr.ee/itzajednicarijeka

Proizvodnja IT zajednica Rijeka 2022.

Recommended Posts

Leave a Comment

Kontaktirajte nas

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search